Auta elektryczne emitują więcej CO2 niż diesle?
IAR
Dariusz Adamski
30.05.2019 12:13
Badacze z Ifo Institute z Monachium nie mają wątpliwości: elektryczne samochody emitują więcej CO2 niż diesle
Procedura ładowania samochodu elektrycznego - zdjęcie ilustracyjnePixabay/MikesPhotos/
Jak donosi auto-swiat.pl, kiedy wziać pod uwagę produkcję baterii i niemiecki miks energetyczny, w którym węgiel wciąż odgrywa istotną rolę, okazuje się, że elektryczne samochody emitują od 11 do 28 procent więcej CO2 niż ich odpowiedniki z silnikami diesla. Do takich wniosków doszli badacze z Ifo Institute z Monachium.
Wydobycie i przetwarzanie litu, kobaltu i manganu, pierwiastków używanych do produkcji akumulatorów konsumuje potężną porcję energii. Dla przykładu produkcja baterii do Tesli 3 generuje od 11 do 15 ton CO2, podaje auto-swiat.pl cytukąc The Brussels Times. Jak czytamy w artykule auto-swiat.pl, przy założeniu, że samochód żyje 10 lat i rocznie pokonuje 15 tys. km oznacza to emisję od 73 do 98 gramów CO2 na kilometr. Jeśli połączymy to z emisją CO2 emitowaną podczas produkcji energii zużywanej przez samochody elektryczne, która też powinna być brana pod uwagę, to liczby są jeszcze bardziej druzgocące dla tych pojazdów.
Po tym jak niemieccy naukowcy wzięli pod wagę wszystkie procesy generujące CO2 podczas produkcji i eksploatacji samochodów elektrycznych okazało się, że Tesla emituje od 156 do 180 gramów CO2 na kilometr, co jest wyższą wartością niż w przypadku konkurencyjnego samochodu z silnikiem diesla.
Wyniki takich badań przeprowadzonych w Polsce, gdzie energia elektryczna pochodzi głównie, ze spalania węgla, byłyby jeszcze bardziej miażdżące dla samochodów na prąd - zauważa auto-swiat.pl.
Cały artykuł dostępny jest na stronie auto-swiat.pl.