Logo Polskiego Radia
Print

Testy w UE potwierdziły produkty podwójnej jakości

IAR / PAP
Dariusz Adamski 24.06.2019 12:12
  • Testy w UE potwierdziły produkty podwójnej jakości, nie ma wyraźnego podziału na Wschód i Zachód. Materiał Beaty Płomeckiej (IAR)
Jedna trzecia produktów żywnościowych tej samej marki sprzedawanych w UE różni się składem
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjnePixabay/Alexas_Fotos/CC0 License

Jedna trzecia zbadanych produktów żywnościowych w unijnych krajach różniła się składem, choć była sprzedawana pod tą samą marką, w identycznie, lub podobnie wyglądających opakowaniach. Takie są wyniki badań instytutu działającego przy Komisji Europejskiej. Testy przeprowadzone przez Wspólne Centrum Badawcze nie wykazały natomiast spójnego schematu geograficznego, czyli wyraźnej dyskryminacji i podziału na Wschód i Zachód.

Przeanalizowanych zostało prawie 1400 produktów spożywczych w 19 unijnych krajach, w tym w Polsce. 9 procent porównywanych produktów różniło się pod względem składu, chociaż opakowania z przodu były identyczne. Kolejne 22 procent towarów o różnym składzie miało bardzo podobną przednią część opakowania. Każdy produkt został sprawdzony pod kątem dyskryminacji geograficznej i w żadnym nie stwierdzono wyraźnej dyskryminacji Europy Środkowo-Wschodniej. Czasami produkty o podwójnej jakości i identycznych opakowaniach były sprzedawane w naszej części regionu a także na przykład we Włoszech, Portugalii, Hiszpanii, czy Danii. Komentując te dane unijna komisarz do spraw konsumentów napisała, że nawet jeśli nie ma wyraźnej dyskryminacji i podziału na regiony, na europejskim rynku nie ma miejsca na produkty spożywcze różnej jakości, ale identycznie, lub bardzo podobnie opakowane. Przypomniała przyjęte niedawno przepisy wprowadzające kary za podwójną jakość.

Przeprowadzone testy w unijnych krajach, których wyniki dziś opublikowano, to odpowiedź na zastrzeżenia krajów Europy Środkowo-Wschodniej, także Polski, że produkty spożywcze na ich terenie są gorszej jakości w porównaniu z tym, które są sprzedawane w Europie Zachodniej.

IAR/dad

Print
Copyright © Polskie Radio S.A O nas Kontakt