MSZ i Polskie Radio podpisały we wtorek umowę dotyczącą finansowania programów skierowanych do zagranicznych odbiorców. Polskie Radio jest pewnym narzędziem dla rządu polskiego do przekazu właściwych, prawdziwych informacji o naszych sukcesach - mówił prezes spółki Andrzej Rogoyski.
Kwota dofinansowania MSZ dla tegorocznych programów dla odbiorców za granicą jest objęta klauzulą tajności.
Wiceszef MSZ Szymon Szynkowski vel Sęk podkreślił na konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu umowy, ze Polskie Radio dla Zagranicy to ważny kanał komunikacyjny "z punktu widzenia celów, które przyświecają polskiej dyplomacji". Zdaniem wiceministra "bardzo istotne" jest to, aby poza granicami naszego kraju dostępny był przekaz o tym, jak rozwija się współczesna Polska i polska gospodarka, jak bogata jest polska kultura, jak warte uwagi jest polskie dziedzictwo kulturowe, jak dynamiczne zmiany zachodzą dziś w polskim społeczeństwie czy jak kreatywni są młodzi ludzie.
Jak dodał, do opowiadania o tych zjawiskach wykorzystywane są "różne narzędzia". Wiceszef MSZ przypomniał w tym kontekście o podpisanym w marcu porozumieniu z TVP o współdziałaniu w zakresie tworzenia i rozpowszechniania nowego kanału TVP Wilno oraz o nadawanym przez TVP Polonia codziennym anglojęzycznym serwisie informacyjnym "Focus on Poland".
- Dzisiaj podpisujemy umowę, która jest niejako kontynuacją funkcjonowania kanału Polskie Radio dla Zagranicy, ale z pewną charakterystyką, szczególną perspektywą na najbliższy okres czasu - podkreślił Szynkowski vel Sęk. Według niego celem jest, aby "jej narracja koncentrowała się - z jednej strony - wokół opowieści o współczesnej Polsce, ale z drugiej strony wokół wydarzeń rocznicowych ważnych w roku 2019".
- Miniona rocznica wejścia Polski do Sojuszu Północnoatlantyckiego, za chwilę rocznica wejścia Polski do UE, później 30-lecie przemian w Europie Środkowo-Wschodniej, później smutna, ale ważna rocznica 80-lecia II wojny światowej. Te wszystkie rocznice to szansa dla nas na to, żeby opowiedzieć o polskiej historii, ale też o polskich wyzwaniach. Wiemy, bo jesteśmy w stałym kontakcie z władzami Polskiego Radia, że Polskie Radio dla Zagranicy będzie wokół tych wydarzeń też koncentrować swoją działalność - zaznaczył wiceszef MSZ.
Szymon Szynkowski vel Sęk wyraził też nadzieję, że Polskie Radio dla Zagranicy będzie się rozwijać - podobnie jak polska dyplomacja - "w kierunku mocniejszego komponentu dyplomacji cyfrowej" i docierania do społeczeństw "metodami nowoczesnymi, czyli przez media społecznościowe". - Polskie Radio dla Zagranicy będzie też te kanały komunikacyjne coraz mocniej wykorzystywać, bo radio to ważny, klasyczny kanał komunikacji medialnej. Ale dzisiaj nowoczesne radio nie może istnieć bez wzmocnienia tego przekazu też działaniem w mediach społecznościowych - zauważył minister Szynkowski vel Sęk.
Andrzej Rogoyski, prezes Polskiego Radia SA i Szymon Szynkowski vel Sęk, sekretarz stanu w MSZ Foto: Joachim Ciecierski/PRdZ
Prezes Polskiego Radia Andrzej Rogoyski podziękował MSZ za to, że doszło do podpisania umowy, która - według niego - jest "dla Polskiego Radia umową niezwykle ważną". Jak dodał, dzięki umowie Polskie Radio uzyskało środki, które pozwolą, aby Polskie Radio dla Zagranicy "mogło kontynuować swój główny przekaz, który jest przekazem niezwykle istotnym dla Polski, dla Polaków".
- Polskie Radio jest też - nie bójmy się tego słowa - swego rodzaju narzędziem dla rządu polskiego, dla Polski jako istotnego elementu UE, do przekazu właściwych, prawdziwych informacji o naszych sukcesach - stwierdził Rogoyski.
Jak powiedział, Polskiemu Radiu zależy na jak najlepszym przygotowaniu "od strony merytorycznej i technicznej", żeby jego przekaz "był jak najpełniejszy i docierał do jak największej ilości nie tylko tych, którzy decydują o kształcie współczesnego świata, a zwłaszcza Europy, ale też obywateli państw UE". "Żeby oni byli jak najlepiej poinformowani o tym, co się w Polsce dzieje, jak ważnym elementem UE jest Polska i jak pozytywnie Polacy patrzą na to, co się dzieje w UE, i rząd polski oczywiście też" - dodał prezes Polskiego Radia.
Andrzej Rogoyski nie chciał jednocześnie określić - zasłaniając się klauzulą tajności - kwoty dofinansowania, na jaką opiewa podpisana we wtorek umowa. - Ale kwota jest kwotą odpowiadającą potrzebom rozwojowym Polskiego Radia dla Zagranicy - zapewnił.
Pytany o konkretne działania, np. nowe programy, które zostaną uruchomione dzięki wsparciu MSZ, prezes Polskiego Radia zadeklarował, że jeśli chodzi o przekaz Polskiego Radia dla Zagranicy spółka będzie inwestować w media społecznościowe. - To jest ta sfera, która, uważamy, może nie tyle była zaniedbana, ale ona wymaga jeszcze dopracowania - dodał.
Pierwszy audycje dla odbiorców zagranicznych Polskie Radio nadało w 1936 roku. Dziś Polskie Radio dla Zagranicy przygotowuje programy w sześciu językach: polskim, angielskim, niemieckim, ukraińskim, rosyjskim i białoruskim.
PAP/PRdZ/ho