Szef MON chce przyspieszyć zakup samolotów myśliwskich
IAR / PAP
Dariusz Adamski
28.11.2018 21:34
-
Minister Obrony Narodowej zapowiedział, że Polska musi być zabezpieczona przed ewentualną agresją ze strony rosyjskiej (IAR)
Mariusz Błaszczak polecił Szefowi Sztabu Generalnego WP przyśpieszenie realizacji programu zakupu samolotu myśliwskiego
Amerykański myśliwiec V generacji F-22 RaptorPixabay/skeeze/CC0 License
Resort obrony zapowiada też, że pozyskany w przyszłości myśliwiec będzie operować w środowisku "antydostępowym i sieciocentrycznym" oraz będzie współpracował z "komponentem sojuszniczych wojsk lotniczych"
"Szef MON wielokrotnie zapowiadał, że jednym z jego priorytetowych zadań jest zastąpienie postsowieckiego sprzętu, w tym sprzętu lotniczego, który wykorzystywany jest przez Wojsko Polskie, na wyposażenie, które będzie odpowiadało zagrożeniom współczesnego pola walki. Modernizacja Sił Zbrojnych RP to niezwykle skomplikowany proces ze względu na lata zaniedbań związanych z zakupami nowoczesnego uzbrojenia" - napisano w komunikacie.
Na początku listopada tego roku wiceszef resortu obrony Wojciech Skurkiewicz odpowiadając na interpelację poselską Tomasza Siemoniaka (PO) poinformował, że obecnie realizowana jest "faza analityczno-koncepcyjna dla zadania pozyskania nowych wielozadaniowych samolotów bojowych", a jej zakończenie jest planowane do końca lutego 2019 r. Według niego dostawy nowych samolotów wielozadaniowych powinny rozpocząć się w 2024 r., a w Planie Modernizacji Technicznej na lata 2018-2022 zostały na to zadanie wydzielone środki od roku 2020.
Obecnie najnowszymi samolotami bojowymi w siłach powietrznych są samoloty F-16 Block 52+, których Polska zakupiła 48 szt. Pierwsze F-16 pojawiły się w Polsce w listopadzie 2006 r. Są to samoloty tzw. czwartej generacji. Polska dysponuje też znacznie starszymi niż F-16, postsowieckimi samolotami bojowymi Su-22 i MiG-29.
Generacja samolotów bojowych jest terminem umownym wskazującym na jego cechy i poziom zawansowania technologicznego. Obecnie na świecie, w tym w państwach należących do NATO, są użytkowane już - poza samolotami starszych generacji - samoloty generacji cztery plus oraz piątej. W państwach europejskich pojawiały się też zapowiedzi rozpoczęcia, w niedalekiej przyszłości, prac nad samolotem szóstej generacji.
PAP/dad