Logo Polskiego Radia
Print

ŚDM: to był religijno-społeczno-medialny fenomen

PR dla Zagranicy
Halina Ostas 29.09.2016 20:08
  • Debata o przekazie medialnym ŚDM.mp3
Dostrzegłam wielką wspólnotę światową, która tam się tworzyła – powiedziała prezes PR Barbara Stanisławczyk
Foto: polskieradio.pl

- Dostrzegłam wielką wspólnotę światową, która tam się tworzyła mimo lęków poprzedzających to wydarzenie, takich nawet podgrzewanych – powiedziała prezes Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk podczas debaty w siedzibie Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski, na którą zaproszeni zostali szefowie mediów publicznych i katolickich.

W trakcie konferencji prezes Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk mówiła o dwóch wymiarach ŚDM – religijnym i wspólnotowym.

- Wymiar religijny ma ogromne znaczenie dla ponad 90 proc. Polaków. To jest przywrócenie wartości i znaczenia trwałym wartościom, o których często zapominamy, ale też jest chyba tak (…), że bardzo dużo się dzieje w świecie, by te wartości zmieniły swoje znaczenie – powiedziała Barbara Stanisławczyk. Przypominała, że są to wartości, na których została zbudowana cała nasz kultura i cywilizacja. Dodała, że drugim wymiarem ŚDM było tworzenie wspólnoty międzyludzkiej.

Barbara Stanisławczyk mówiła, że Polskie Radio, TVP i PAP wspólnie dołożyły starań, żeby te lęki – związane z tym, że organizacja ŚDM może być dużym zagrożeniem w dobie terroryzmu – ugasić. - Nigdy nie widziałam Krakowa tak przyjaznego – powiedziała, podkreślając wyjątkową atmosferę ŚDM.

Z kolei prezes KAI Marcin Przeciszewski powiedział, że „w czasie ŚDM media zobaczyły prawdziwą, różnorodną twarz Kościoła”.- Do czasu ŚDM świeckie media w Polsce pokazywały stereotypową twarz polskiego Kościoła, w Krakowie zobaczyły go takim, jaki on jest naprawdę – podkreślił.

Według szefa KAI podczas ŚDM zdarzył się „swego rodzaju” cud. - Dotychczas często w prasie świeckiej, w mediach świeckich Kościół w Polsce był postrzegany poprzez stereotypy – konserwatywny, nieidący za współczesnością, zakręcony wokół pewnych tematów. Natomiast ten cud polega na tym, że dziennikarze rzeczywiście pokazywali nasz Kościół powszechny taki, jaki on jest – najpiękniejszą twarz Kościoła – powiedział.

Zauważył, że ŚDM w Krakowie to było nie tylko spotkanie papieża z młodzieżą. - Było to spotkanie w jednym miejscu całego Kościoła powszechnego – był papież, światowy episkopat, kilkuset biskupów, byli przedstawiciele życia konsekrowanego i kilkadziesiąt tysięcy kapłanów plus wierni świeccy i wszystkie istotne nurty duchowości, jakie są w Kościele - wyjaśnił.

Według prezesa PAP Artura Dmochowskiego Światowe Dni Młodzieży były świętem Kościoła powszechnego i Kościoła w Polsce, mocnym świadectwem chrześcijaństwa „pełnego radości i niosącego wolność”.

- I były też okazją do przypomnienia już 1050-letniej tradycji polskiego Kościoła i do jego odnowienia, i umocnienia u progu nowego millenium – dodał.

Przypomniał, że zadaniem PAP była obsługa informacyjno-medialna tych wydarzeń – obsługa medialna niemal 6000 dziennikarzy z 80 krajów. Poinformował, że w serwisach PAP opublikowano 1500 depesz i materiałów wideo poświęconych ŚDM, w tym wiele tłumaczonych na angielski. Agencja opublikowała także 3,5 tys. zdjęć autorstwa 24 fotografów. PAP przygotowała i prowadziła portal dla mediów www.pope2016.com w języku polskim i angielskim.

Podczas konferencji zastanawiano się też, co zrobić, by fenomen ŚDM trwał. Marcin Przeciszewski mówił, że wiele zależy od tego, jak media będą dalej się zachowywały. Barbara Stanisławczyk podkreśliła, że nie trzeba szukać nadzwyczajnych środków wyrazu tylko ten przekaz – oparty o wartości - wprowadzać w życie na co dzień.

Konferencję "Światowe Dni Młodzieży Kraków 2016 ze swoim przesłaniem o miłosierdziu w przekazie medialnym", zorganizowały KEP i Signis (Międzynarodowa Organizacja Mediów Katolickich).

IAR/ho

Print
Copyright © Polskie Radio S.A O nas Kontakt